24 Ocak 2011 Pazartesi

Cruijff Ne Yapacak?

Yukarıdaki resmi görünce, Serpil Hamdi Tüzün Hoca’nın Sergen’e verdiği ödevler aklıma geldi. (Bu başka bir yazının konusu olsun). Şimdi arkanıza yaslanın, bardağınıza bir bardak kola ya da favori içeceğiniz her neyse onu doldurun. Ben taze çay demledim, müsaadenizle onu içeceğim.

Sarı Fare vitesi yükselterek driblinge, arkasında (kayarak müdahalesi fayda etmediği her halinden belli olan ve) yerde kalan rakibini geçerken başlamış. Pozisyondan çıktığını düşündüğüm bu adama küçük kırmızı bir ‘x’ verdim. Johann topu ayağından biraz da açmış. Daha hızlanmaya niyeti olduğu belli. Hemen karşısında Cruijff’un arkasında kalan arkadaşının yaklaşık 2 saniye önce Cruijff’tan o topu alacağından emin olan sarı ‘3’ ile işaretlediğim oyuncu müdahaleye geliyor. Sarı 3 için bu şekilde düşünmemim sebebi, O’nun fotoğraftaki dengesiz hali. Belli ki diğer adama, yani, turuncu ‘A’ ile gösterdiğim Cruijff’un takım arkadaşı Hollandalı’yı kapatmaya giderken, Cruyff’un beklemediği şekilde (niye şaşırdıysa buna!) sıyrıldığını görmüş ve aniden geri dönmeye karar verip (bu pozu verdikten sonra) turuncu ‘A’yı sarı ‘1’ ve ‘2’ isimli arkadaşlarına bırakmış. Bu sırada sarı ‘2’ durumun çoktan farkına varıp gözüyle Cruijff’u takip ederken, turuncu ‘A’ya doğru yol alıyor. Ayaklarının açık olduğu koşuya başladığını, vücudunun hantal duruşu ise bu koşuya “henüz” başladığını gösteriyor. Sarı ‘1’ ise daha işin tehlikesinin farkında değilmiş gibi duruyor. Depara kalmadığı gibi, görüntüsü bize Johan ile de pek ilgisi olmadığını anlatıyor.

Bu durumda Cruijff’un yapabileceği seçenekler aklıma geldi.

1-Hızlanacak olan Johan sol ayağı yere değer değmez, sağ ayağının üstüyle hafifçe topa dokunur, bu sırada yere basmış olan sağ ayağından destek alarak hızını ani bir ivmelenmeye hazırlar. Bunu yapmasındaki amaç sarı ‘3’ e hamle yapabileceğini düşündürmektir. Sarı ‘3’ yetiştiğini düşünüp kaymaya başlayınca koşu adımı olarak arkada gelen sol ayağının içiyle sağ tarafa topu yönlendirir ve hızını planladığı gibi bir anda arttırır. Sarı’3’ kaya kaya Cruijff’un sol kramponunun tozunu yutarken, Cruijff bu kez öne fırlayan sağ ayağını hem koşu adımı hem de topu önüne doğru kontrol edecek şekilde kullanır ve ceza sahasına doğru hızlanır. Bu sırada turuncu ‘A’ çoktan depara başlamıştır. Sarı ‘1’ ve ‘2’ için çok geçtir, ancak filelerden topu çıkarmaya yetişebilirler.

2-Sol ayağı yere basan Cruijff hemen geniş bir sağ adımla topu kontrol etmeyi düşünürken vücudunu aniden 45 derece sola çevirip (evet bunu yapabilir) içeri katetmeye hazırlar. Sağ ayağı ile topu kontrol ederken bir an için durur. Sol ayağı da sağ ayağının yanına gelir. Bu yarım saniyelik kutsal bir andır. Stadyumdaki onbinleri, televizyondaki milyonları ve 40 yıl sonra bizleri heyecanlandıran an işte tam da bu andır. Bu yarım saniye futbolu sevmemizin sebebidir. 90 dakikayı bu bir çok yarım saniye için seyrederiz. Yıllarca konuştuğumuz an da tam bu andır. Cruijff’un sol baldırının sol dışındaki kasları gerilir, sağ ayak hafifçe topa dokunur dokunmaz, Cruijff neden bu işi dünyada en iyi yapan olduğunu yüzümüze çarparak ok gibi sola sarı ‘1’ ve ‘3’ ün arasına dalar. Bu sırada sarı ‘2’ Cruijff’un ne yapacağını anlamış olacak ki yüzünü yani yönünü o noktaya çevirmiştir. Gerek turuncu ‘A’ ya atılacak bir pası kesmek gerekse Cruijff’un koşu yolunu kapatmak amacıyla sarı ‘1’ ve ‘3’ün arasındaki bölgeye hareketlenecektir. ‘1’ ve ‘3’ün arasından henüz sıyrılmış olan Cruyff sarı ‘2’nin bu hantal ve zavallı denemesine vücudunu hızla sağa çevirip, sağ ayağının dışıyla kontrol ederken aynı zamanda yön verdiği topla 1.5 saniye önce sarı ’3’ ün boşalttığı bölgeye doğru hızlanarak cevap verecektir. Bu senaryoda topu filelerden çıkaran sarı ‘2’ olur.

3-En basit senaryo. Johan sol ayağı yere değmez sağ ayağının içiyle yerden ya da sağ ayağıyla topun hafifçe dibine girerek kayarak gelen sarı ‘3’ ün üstünden, turuncu ‘A’nın koşu yoluna oynar. Ne de olsa futbol basit oyundur.

Benim senaryolarım bu kadar. Eklemek isteyen ya da senaryolara itirazı olan buyursun. “Senin işin gücün yok mu diyen”e; evimin ihtiyaçlarını ve ailemin ufak kaprislerini karşılayacak maddi olanağı saplayan bir işim olduğu cevabını veririm.

“Deli misin kardeşim” diyorsanız, bu soruyu ilk kez duymadığımı söylerim.


7 yorum:

  1. barış böyüker24 Ocak 2011 23:07

    Şu pozisyon Pes oynarken başıma gelse yapıcağım tek şey üçgene basarak turuncu A daki adama arapası atmak ama bu pozisyon dünya futbolunun en iyi yeteneklerinden birinin ayaklarında ve o muhteşem dönüşleri yapabilme kabiliyetine sahip olan insan rakibini yere düşürür onu geçer deparını atar golü de atar yada attırır.

    YanıtlaSil
  2. Atanur Demir25 Ocak 2011 00:07

    Simdi Cruijff ne yapar sorusuna, söyle cevap vereyim (kendime göre tabi). Skora bagli :) Eger maçin artik "show" kismina geçildiyse, Yakup Abi'nin bahsettigi o hareketi yapar, stadi ayaga kaldirirdi. Ama büyük ihtimalle, hiç yaninda ki adama bakmadan, önündeki adamin solundan rüzgar gibi geçer ve gol olur :) Su pozisyonda, topun biraz açildigini görünce, Cruijff'un pas atacagini düsünmüyorum. Hatta zor bile gelebilir su pozisyonda.

    Beni sordun Yakup Abi, tesekkür ederim :) Ben Cruijff olmadigima göre hiç çalima malima girmeden (A)'ya pas atardim. Ama nasil attigin önemli. Top biraz daha geride olsa, sol ayagimin içiyle rahatça arkadasimin önüne dogru topu birakirdim. Burda mecburen sag ayagini kullanman gerekiyor. Simdi sag ayaginin içiyle atarsan bu pasi, topun kisa düsebilir ve (1) ve (2) numara arkadasini yakalayabilir. Veya çok sert atarsan, top sol tarafa dogru gider, (A) arkadasin o topu alana kadar, defansa 5 kisi geri gelir. Veya (3) numaranin arkasina atarsin, ama o zaman açi kapanir ve tehlike azalir gibime geliyor.

    Tabi çok iyisindir, sag ayaginin içiyle, arkadasinin tam sol ayagina dogru birakisrin, arkadasin hiç yavaslamadan o topu önüne alarak kontrol eder, topu sürer ve kaleciyle karsi karsiya kalir...

    Ben olsam, bir an hizlanip topa ilk degdigim an, topu sag ayagimin disiyla (A) arkadasimin önüne dogru birakirdim. Böylece ne olursa olsun, arkadasimi kaleciyle dogrudan kaleciyle karsi karsiya birakirdim. Böyle bir pasi (3) numarali defans oyuncunun kesmesi bana göre imkansiz.

    Peki sen Yakup Abi, ne yapardin ? :)

    YanıtlaSil
  3. ikinci şık tam bir cruijff hareketi olur. hangi şık olursa olsun bir gaz-fren oyunu olacaktır o kesin.

    YanıtlaSil
  4. :)En favori içeceğim masanın üzerinde soğudu sayende.

    YanıtlaSil
  5. @Barış Böyüker

    Barışcım, Cruijff’un çok sevdiğim bir sözü var. (Burada geniş bir parantez açayım. Cruijff’un sevdiğim bir çok sözü var. Efsane futbolcu olmanın dışına çıkıp efsane futbol adamlığı nişanını takmasının sebebi futbolun özünü çok iyi yakalamış olması. Belki de bu sebeple efsane futbolcu olabildi. Önce futbolun özünü yakalayıp sonra sahaya yansıttığı için. İki durum da mümkün. Cruijff futbol felsefesini en iyi bilen adamdır. En iyilerinden biri demiyorum, en iyisi Cruijff’tur. O, futbolun Socrates’idir, Konfüçyus’udur. Felsefesiyle dünyaya yön vermiştir. Şimdilik bu parantezi burada kapatayım). Der ki Johan “Ben dünyanın en hızlı oyuncusu değildim. En tekniği de değildim. Ama o hızda, o teknik sadece ben de vardı!”
    O hızda o teknik (ve bunun farkında olmak), sarı ‘3’ ün de şortunun kıç kısmına çimen lekesini mühürler ki Ayşe Teyze bile çaresiz kalır.

    @Atanur Demir

    Sevgili Asi 10 Numara!
    Pas hakkında yapığın tespitlere katılıyorum. Turuncu ‘A’nın koşu yoluna gol pası çok zor bir ihtimal gibi gözüküyor.

    Pas atmak için; sağ ayağı yere bastığı anda tekrar bir sol adım atması ve sağ ayağıyla (içiyle) pas vermesi gerekir. Bunun sebebi sol ayağını kullanamamasından değil, topun sol ayakla ilk hamlede (en azından turuncu ‘A’ nın koşu yoluna düzgünce) pas atamayacak bir açıda sağ tarafa doğru olan yönüdür.

    Sağ ayağının dışıyla pas atmak ise bence soru işareti. Aradaki mesafeyi gözönüne alırsak ve buna Turuncu ‘A’nın 2-3 metre koşu yoluna atılacak mesafeyi de eklersek 12-13 metrelik bir çizgi ortaya çıkar. Burada çok önemli bir nokta var. Cruijff topa uzanarak dokunabilir. Bu da normalde atacağı pasa göre daha yavaş bir pas olur. Topun, söz konusu mesafeyi sarı ‘2’ pozisyona girmeden güvenli bir şekilde alabilmesinin mümkün olabilmesi Johan’ın bacağını biraz daha “sallamasıdır”. Yalnız buradaki tehlikeyi gözardı etmemek lazım! Bacak
    o pası atacak şekilde topa gittiğinde (salınım kuralına bağlı olarak), top ayaktan ayrıldıktan sonra da Cruijff’un bacağının hareketi devam edecektir. Bu devamlılık, sarı ’3’e, kramponun tabanını Cruijff’un ince bileklerine geçirmesi için yeterli zaman verecektir. Her zeki futbolcu önünden gelen sakatlık potansiyelinin farkına varır ve bundan kaçınır.

    Cruijff sağ ayağının dışıyla yavaş ya da sağ ayağının içiyle turuncu ‘A’nın ayağına garanti pas yaparsa sarı ‘2’ gol pozisyonuna dahil olur. O zamanın kurallarını düşünürsek sarı ‘2’ bizim sevgili ‘A’ mıza arkadan dalar, sarı kartını görür, ayağa kalkıp ellerini şortuna silerek baraja geçer.


    @Kaan Kavuşan

    Gerçekte ne olduğunu, senin uzmanlık alanın bize söyleyebilir ancak. Fotoğrafı ilk gördüğümde Hollanda-Almanya Finali sandım. Ancak dikkatli bakınca, beyaz formalıların o kadar da beyaz formalı olmadığı, formanın yan kısmında koyu bir renk olduğunu gördüm. Ayrıca hepsinin yağız delikanlılar olması bana sanki Arjantin gibi geldi.

    Gaz-Fren oyunu yapılacak en iyi betimleydi. Maçın niteliği ne olursa olsun bunu çok sık yapıyor. Ne kadar sık yaparsa yapsın Cruijff videosu bulup sıkılmadan defalarca izlerim. (Bkz. 74 Finali santra vuruşu ve penaltı)

    @Mehmet Terzi.

    Akşam Cruijff’un oradan oraya estetik koşularının görüntüsünü kafamın içinde izlerken benim çayın da yarısı buz gibi oldu 

    YanıtlaSil
  6. 1974 DK'daki Uruguay maçından diye tahmin ediyorum. maçı izlemiştim efsane performans çıkardı ama böyle kare olarak görünce hatırlayamadım.

    YanıtlaSil
  7. Ben ne yapardım? Bu soru benim için 10 sene öncenin sorusudur. Göğsümün altındaki yuvarlak çıkıntı bana birşey yapabileceğimi “düşünmem” için fırsat veriyor ancak.

    Resmi ilk gördüğümde 2 saniye içinde Cruijff’un adamı “senaryo 1” yapacağı geçti gözümün önünden. Sarı saçları arkaya uzarken rüzgâra direnmeye çalışan formasında oluşan küçük karizmatik dalgalar... (Konu Cruijff olunca şiirselleşiyorum, uzun betimlemeler adına üzgünüm) Bu yüzden oyumu senaryo 1’e verirdim. Sınavda ilk aklınıza gelen cevap, %80 doğrudur mantığı... Bunun bir sebebi de bu pozisyonu düşünsel bir oynat Uğurcuğum yaparken Cruijff’u çıkarıp yerine Rıdvan ve Metin’i koymamdır. Onların da Senaryo 1 yaptığını gördüm. Ama bu düşünce, Senaryo 2 yapmanın sadece Cruijff olma zorunluluğundan doğmuş olabilir. Çünkü kesinlikle görmek istediğim Senaryo 2 olurdu! Yarım saniye duruş anını ve bir sonraki yarım saniyede 2 kez yön değiştirdiğini izledikten sonra vücudumun çeşitli yerlerinden Ertem Şener tepkileri çıkardı. 3. senaryo ise yazdığım gibi basit görünse de, bence verimli olmazdı. Orada sarı ‘3’ ün tabanıyla hasada geleceğini tahmin ettiğimden, bu durumun pas trafiğini kapatacağını düşünüyorum.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...